"Vooral consumenten met een beleggingsverzekering kunnen het beste op de
korte termijn actie ondernemen, omdat deze niet altijd oplevert wat in het
verleden is voorgespiegeld", legt de toezichthouder vrijdag uit.
Hoe eerder iemand actie onderneemt, hoe langer er de tijd is om extra vermogen
op te bouwen voor bijvoorbeeld het aflossen van de hypotheek of het pensioen
veilig te stellen. Verzekeraars hebben dit jaar een groot deel van hun
klanten geïnformeerd over de compensatie van te hoge kosten.
Kosteloos hersteladvies
Maar volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moeten mensen verder
kijken dan alleen die kosten. Mogelijk gaat het om honderdduizenden mensen
die niets doen, maar dit wel zouden moeten.
"Klanten zouden terug moeten gaan naar hun adviseur die hen destijds de
beleggingsverzekering heeft geadviseerd om kosteloos hersteladvies te krijgen",
aldus de AFM. Consumenten moeten niet in zee gaan met een adviseur voordat
precies duidelijk is wat de kosten zijn van een advies en welke dienst
daarvoor wordt geleverd.
Tegenvallende beleggingsopbrengsten
Volgens het Verbond van Verzekeraars zijn er in Nederland 7,2 miljoen
beleggingsverzekeringen verkocht, waarvan 2,6 miljoen woekerpolissen. Dat
zijn beleggingsverzekeringen waarvan de kosten achteraf veel hoger bleken te
zijn dan de klant had kunnen verwachten.
Het verbond denkt dat bij een paar miljoen mensen het beoogde doelkapitaal
niet gehaald dreigt te worden door tegenvallende beleggingsopbrengsten. "De
meeste van deze verzekeringen werden verkocht toen het een groot feest was
op de beurzen", zegt een woordvoerder.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl